اهمیت شناخت دمای رنگ در انتخاب لامپ ال ای دی

دمای رنگ یکی از شاخص های مهم در انتخاب لامپ ال ای دی مناسب است. شناخت دمای رنگ در  نورپردازی، عکاسی، فیلمبرداری، چاپ و نشر، صنعت، ساخت فیلم و انیمیشن، ستاره شناسی، باغبانی و بسیاری کاربردهای دیگر اهمیت دارد چرا که در نهایت در انتخاب نوع لامپ تاثیرگذار است.

انتخاب روشنایی مناسب نیازمند شناخت ویژگی های تعیین کننده یک نور خوب است.  دمای رنگ نیز یکی از این ویژگی های تعیین کننده است.

دمای رنگ برخلاف تصور رایج هیچ ارتباطی با دمای منبع نور ندارد. دمای رنگ خاصیت و ویژگی نور ساطع شده از یک منبع نور است. هرچه عدد دمای رنگ پایین تر باشد نور حس گرم تر و هرچه این دما بالاتر باشد  حس سرد تری ایجاد می‌نماید.

تعریف دمای رنگ

جسم سیاه عنصری مانند پلاتین است که هیچ نوری منعکس نمی‌کند و کل نوری که به آن تابیده می‌شود را جذب می‌کند. اگر جسم سیاه گرم شود، در دماهای مختلف نورهای متفاوتی ایجاد می‌کند و این نورها تمام طیف مرئی را پوشش می‌دهند.برای توضیح این تعریف‌، رنگ فلز گداخته شده را در نظر بگیرید، وقتی یک تکه فولاد گداخته می‌شود، در ابتدا رنگ آن قرمز تیره می‌شود، وقتی که گرم‌تر می‌شود، دارای رنگی بین آبی و سفید می‌شود، این پدیده رابطه بین دما و رنگ را نشان می‌دهد. با بالا رفتن دما رنگ فلز گداخته به آبی مایل به بنفش تبدیل شده و سرانجام اشعه ماوراء بنفش ساطع می‌کند. وقتی قطعه فلز از منبع حرارت دور شود، رنگ آن زرد، سپس نارنجی و قرمز می‌شود؛ بنابراین دمای رنگ بر اساس رنگ تابیده شده از جسم سیاه در دمای معین تعریف شده است و بر حسب درجه کلوین بیان می‌شود.

کاربرد دمای رنگ در عمل

منظور از  رنگ ، رنگ‌های مطلق نیست بلکه طیف گرمایی رنگ است. محدوده دمای رنگ در عمل بین ۱۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ کلوین است. در دمای پایین از رنگ قرمز و زرد شروع و در دماهای بالا به رنگ آبی می‌رسد.

انتخاب دمای رنگ بسته به نوع کاربری فضای مورد نظرتان اهمیت ویژه ای دارد. فضای خانگی، صنعتی، اداری، تولیدی و … هر فضایی بسته به نوع کاربری خاصی که دارد نیاز به شناخت دمای رنگ مناسب خود دارد.  در لامپ های قدیمی انتخاب رنگ نور ساطع شده از لامپ  ممکن نبود ولی امروزه  با کمک لامپ ال ای دی شما قادر به انتخاب رنگ نور لامپ موردنظرتان  هستید.

دمای رنگ(۵۴۰۰ تا ۶۵۰۰ کلوین) نور سفید سرد  یا Cool White

مناسب برای محیط های صنعتی، فعالیت هایی که نیاز به  دقت و ظرافت دارند. محیط هایی همچون کارگاه های تولیدی، کارخانه ها و حتی محیط هایی همچون انبارها و پارکینگ ها

(۴۰۰۰ کلوین) نور طبیعی  Natural White-Day Light

نور طبیعی نوری زنده است که مناسب محیط هایی همچون  مدارس، ادارات، آشپزخانه‌ها ، راه رو ها، محیط‌های عمومی، بیمارستان‌ها و بسیاری مکان های دیگر است.

(۲۷۰۰ تا۳۰۰۰ کلوین) نور سفید گرم    Warm White

مناسب برای محیط‌های گرم و صمیمی که نیاز به القای حسی لطیف و آرامش بخش دارند. محیط استراحت، اتاق خواب و یا نشیمن منازل، و اتاق های بیمارستان از جمله مکان های مناسب برای استفاده از این طیف نوری است.

لامپ ال ای دی میتره

محصولات شرکت رادویرانور دارای تنوع مناسبی هستند چه از نظر دمای رنگ و از چه نظر توان مصرفی و می توانند نیازهای روشنایی شما را چه در بخش خانگی ( لامپ ال ای دی خانگی ) و در چه بخش صنعتی ( لامپ ال ای دی صنعتی ) برطرف کنند.

0 نظر

یک پاسخ بگذارید

XHTML: شما میتوانید از این برچسب ها استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>