سه راه برای تشخیص لامپ ال ای دی با کیفیت

انتخاب لامپ ال ای دی خوب نیازمند داشتن اطلاعاتی در مورد شاخص های ارزیابی کننده این نوع لامپ است. شاخص نمود رنگ ، دمای رنگ و پا شمع سه شاخص عمده در تعیین مطلبوبیت یک لامپ است.

مهم ترین سوال این است؟ چگونه می توان کیفیت روشنایی لامپ ال ای دی را سنجید؟ اگر شما هم همین سوال را دارید باید بدانید که جواب این سوال چندان مشکل نیست. ۳ شاخص برای ارزیابی کیفیت روشنایی یک لامپ وجود دارد.

۳ شاخصی که نیاز است بشناسید این سه مورد هستند؛ شاخص نمود رنگColor Rendering Index (CRI) ، دمای رنگ (Color Temperature)  و شارنوری.

این ۳ شاخص به طور کلی می توانند توصیفی از کیفیت یک لامپ به شما بدهند. در ادامه هر کدام از این شاخص ها را توضیح می دهیم.

شاخص نمود  رنگ (CRI)

شاخص نمود رنگ توانایی نور برای نشان دادن رنگ واقعی و طبیعی اشیاء در مقابل نور خورشید را نشان می دهد. این شاخص در حالت ایده ال که نور طبیعی است ۱۰۰ در نظر گرفته می شود. اگر شما نیاز دارید که رنگ ها را به خوبی به نمایش بگذارید ( کمتر کسی وجود دارد که نیاز نداشته باشد)، پس شما به یک لامپ با CRI  بالا نیاز دارید. این شاخص بخصوص برای کسب و کارها و سینما بسیار مهم است.

لامپ های میتره دارای CRI  بالای ۸۰ هستند که عدد بسیار خوبی به حساب می آید. گفته می شود این شاخص بیشتر برای مصارف تجاری مهم است، این حرف چندان هم بی راه نیست ولی حتی مصارف خانگی هم از بالا بودن شاخص نمود رنگ سود می برند.

شاخص نمود رنگدمای رنگ

دمای رنگ یک روش برای توصیف ویژگی های نور مرئی از فرستنده های مختلف است. این مقیاس بر اساس میزان نور منعکس شده از یک منیع سیاه مثلا یک عنصر فلزی در نظر گرفته می شود. فرض کنید یک فلز را گداخته کنیم. در ابتدا رنگ آن قرمز تیره می‌شود، وقتی که گرم‌تر می‌شود، دارای رنگی بین آبی و سفید می‌شود، این پدیده رابطه بین دما و رنگ را نشان می‌دهد. با بالا رفتن دما رنگ فلز گداخته به آبی مایل به بنفش تبدیل شده و سرانجام اشعه ماوراء بنفش ساطع می‌کند. وقتی قطعه فلز از منبع حرارت دور شود، رنگ آن زرد، سپس نارنجی و قرمز می‌شود؛ بنابراین دمای رنگ بر اساس رنگ تابیده شده از جسم سیاه در دمای معین تعریف شده است و بر حسب درجه کلوین بیان می‌شود.

 

منظور از رنگ در اینجا رنگ‌های مطلق نیست بلکه طیف گرمایی رنگ است. محدوده دمای رنگ در عمل بین ۱۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ کلوین می‌باشد و در دمای پایین تر از رنگ قرمز و زرد شروع شده و در دماهای بالا به رنگ آبی می‌رسد.

حالا سوال بعد ی این است، نور گرم مناسب تر است یا نور سرد؟ کدام دمای رنگ مناسب محیط شماست؟

انتخاب دمای نور با نوع محیط و نوع کاربری محیط اهمیت زیادی دارد فرمول و استاندارد ثابتی برای انتخاب دمای رنگ وجود ندارد و عوامل فرهنگی و جغرافیایی می تواند در این انتخاب سهیم باشد. در لامپ های قدیمی (رشته ای) انتخاب رنگ نور ساطع شده توسط لامپ مقدور نبود ولیکن امروزه با کمک تکنولوژی ال ای دی شما می توانید رنگ مورد علاقه خود را انتخاب کنید.

دمای رنگ

طیف نوری شامل این سه دسته می شود.

نور سفید سرد (۵۴۰۰ تا ۶۵۰۰ کلوین)

مناسب برای کارهای صنعتی، کارهایی که و دقت و ظرافت در آن اهمیت دارد مثل کارگاه تولیدی، پرس ،برش‌کاری، سوزن‌کاری نقشه کشی و مشاغلی اینچنینی.

نور طبیعی (۴۰۰۰ کلوین)

نور میانه یا نور طبیعی که مناسب محیط هایی مانند مدارس، ادارات، آشپزخانه‌ها ، راه رو ها، محیط‌های عمومی، بیمارستان‌ها و خوابگاه‌ها  است.

 نور سفید گرم (۲۷۰۰ تا ۳۰۰۰ کلوین)

مناسب برای محیط‌های گرم و صمیمی و مناسب برای آرامش بخشیدن به محیط، خانه یا محل استراحت، اتاق خواب ، اتاق بیماران در بیمارستان و اتاق های اقامتی هتل‌ها مکان هایی هستند که می توان از این بازه نوری استفاده کرد.

پا شمع (Foot Candel)

این واحد را در حالت عمومی می توان با شارنوری یکسان دانست. به طور کلی میزان نوری را که از یک منبع روشنایی به واحد سطح می رسد می گویند. لومن نیز در تعریف همین کاربرد  را دارد با این تفاوت که دراای میزانی انحراف است. برای مثال اگر لامپ روی سقف باشد این انحراف پیش می آید. پا- شمع میزان نور هدر رفته( جذب نور، انعکاس یا انحراف) را در نظر می گیرد در حالی که شار نوری این موارد را لحاظ نمی کند.

لامپ ال ای دی میتره به استناد نتایج آزمایشگاهی و داده های ثبت شده در این شاخص هم نتیجه خوبی را کسب کرده است.

در این مطلب به طور مختصر سه راه برای تشخیص لامپ با کیفیت از سایر لامپ ها توضیح داده شد. شناخت این ویژگی های برای هر فردی ضروری است چرا که همه ما شبانه روز در محل کار یا خانه در معرض نور لامپ ها هستیم و انتخاب یک لامپ خوب در زندگی و کسب و کار ما تاثیر قابل ملاحظه ای خواد داشت.

لامپ led

0 نظر

یک پاسخ بگذارید

XHTML: شما میتوانید از این برچسب ها استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>