آیا لامپ ال ای دی می‌تواند درمانی برای افسردگی زمستانی باشد؟

لامپ ال ای دی به عنوان یکی از منابع اصلی تامین روشنایی خانگی به حساب می آید و روشنایی یکی از عوامل تاثیرگذار در روحیه افراد است همه ما درباره‌ی حالت افسردگی و بدخلقی زمستانی چیزهایی شنیده ایم‌ یا شاید حتی تجربه کرده‌ایم؛ اما چیزی که شاید شما از آن خبر نداشته باشید این است که این وضعیت، یک عارضه واقعی است. اسم رسمی این عارضه، اختلال خلق و خوی فصلی است و هرساله بر هزاران نفر در سراسر جهان تأثیر می‌گذارد.

این شرایط از زمانی شروع می‌شود که روزها کوتاه‌تر و تاریک‌تر می‌شوند. از آنجایی که رویکرد میتره افزایش آگاهی مخاطبان و بررسی همه‌جانبه لامپ‌های ال ای دی است، ما در این نوشته به موضوع تاثیر لامپ‌ ال ای دی بر درمان افسردگی زمستانی پرداخته‌ایم.

بسیاری از افراد متخصص در موضوع اختلال خلق و خوی فصلی، اهمیت زیادی به کمبود نور روز می‌دهند. این مشکل عموماً در ماه‌های زمستانی، زمانی که روزها کوتاه‌تر هستند و معمولاً مردم زمان بیشتری را در داخل خانه سپری می‌کنند، رخ می‌دهد. زمانی که در داخل خانه هستیم، این مسئولیت را نیز می‌توان به گردن نور ضعیف انداخت که موجب افزایش هورمون‌های مضر در بدن ما می‌شود و خواب ما را به‌هم می‌ریزد. با میزان زیاد ملاتونین، ما کمتر می‌خوابیم و این مسئله به افسردگی منجر می‌شود. پزشکان معمولاً در این شرایط جعبه‌های نوری را تجویز می‌کنند تا بیماران را با نور بیشتر مواجه سازند.

تاثیر لامپ ال ای دی در افسردگی

یکی از مزایای لامپ ال ای دی و نور LED، کیفیت نوری آن است. در نورپردازی سازگار با محیط زیست همچون CFL (لامپ‌های حبابی با مصرف انرژی کم)، کیفیت نور را تا‌حد‌ممکن پایین می‌آورند. گزینه‌های LED حتی از گزینه‌ی سایه روشن و سفید گرم، سفید یخی و نور روز برخوردار است. با آنکه ما در میتره مزایای نورهای LED را بصورت کلی می‌دانستیم اما از تاثیرات درمانی برای اختلال خلق و خوی فصلی مطلع نبودیم. تا زمانی که از زبان یکی از مخاطبان، ماجرای زیر را شنیدیم:

« پاییز سال گذشته از نشانه‌های افسردگی زمستانی رنج می‌بردم. کلافه شده‌بودم و به روان‌پزشک مراجعه کردم. پس از بررسی‌های بیشتر توسط کادر درمانی، جلسات روان درمانی به همراه دارو برایم تجویز شد. نکته‌ی جالب این دوره استفاده از جعبه‌های نوری برای بهبود وضعیت روحی من بود. احتمالاً شما درباره‌ی کوتاه شدن روزها و اثرات بد نور کم بر خلق و خوی افراد می‌دانید.

به پیشنهاد یکی از دوستانم لامپ‌های حبابی فلورسنت منزلم را به لامپ ال ای دی تغییر دادم. درحال حاضر هال خانه بسیار روشن است و دیگر نیازی به استفاده از تمامی لامپ‌ها ندارم. خوشحالم که بگویم از زمان شروع جلسات روان درمانی و استفاده از داروها بسیار سرحال‌ترم. وضعیت روشنایی منزل با کمک لامپ‌های ال ای دی بسیار بهتر شده است و این مسئله به بهبود وضعیت روحی من تاحدی کمک کرده است.»

علاوه بر لامپ ال ای دی می توانید از این روش ها برای مبارزه با غم زمستانی نیز استفاده کنید:

  • خوب غذا بخورید: بسیار ضروری است که یک رژیم سالم و یکدست داشته باشید و در زمان سرما به وسوسه‌های درونی خود برای غذاهای آماده پاسخ ندهید.
  • روی فرم باشید: ورزش و فعالیت، دشمن افسردگی است. یکی دیگر از مزایای ورزش این است که شما را از خانه بیرون می‌برد و در معرض نور بیشتر قرار می‌دهد.
  • بیشتر معاشرت کنید: سردی هوا ممکن است شما را در گوشه خانه نگه دارد اما سعی کنید گردش و رفت‌وآمد را ترک نکنید. شب‌نشینی‌های ساده در زمستان، روح شما را شاداب نگه می‌دارد.
  • ویتامین‌ها را فراموش نکنید: ویتامین‌ها به خصوص ویتامین D، افسردگی زمستانی و بدخلقی‌های فصلی را تقلیل می‌دهد. از پزشک‌تان درباره‌ی مصرف ویتامین‌ها مشورت بگیرید.

ما نمی‌گوییم که لامپ‌های ال ای دی تمامی نشانه‌های غمگینی شما را از بین می‌برد، بلکه می‌گویم استفاده از این لامپ‌ها می‌تواند به افراد، از بسیاری جهات کمک کند. تغییر لامپ‌ها به لامپ ال ای دی،  شما را در این زمستان سرحال‌تر می‌کند و هزینه‌ی قبض برق شما را نیز کاهش خواهد داد.

ما در میتره برای اکثر نیازهای نوری شما محصولات روشنایی داریم. برای دیدن جزئیات بیشتری درباره‌ی لامپ‌های ال ای دی، صفحه‌ی محصولات میتره را مشاهده کنید.

0 نظر

یک پاسخ بگذارید

XHTML: شما میتوانید از این برچسب ها استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>