اهمیت شناخت شار نوری

شار نوری یکی دیگر از مشخصه های لامپ ال ای دی است. در مطالب گذشته بیان کردیم که برای انتخاب یک لامپ ال ای دی خوب نیاز است تا ویژگی ها و شاخص های ارزیابی یک لامپ ال ای دی را بشناسیم. در مطالب پیشین به معرفی دمای رنگ و شاخص نمود رنگ پرداخته شد. در این مطلب نیز شار نوری شرح داده شده است. تمام این مطالب در نهایت شما را در انتخاب لامپ ال ای دی مناسب یاری خواهند کرد.

 شار نوری

تعریفی که از شار نوری ارائه می شود به این شکل است، مقدار نور ساطع شده از منبع نور در هر ثانیه. برای  اندازه گیری شار نوری از واحدی به نام “لومن” استفاده می شود. میزان شار نوری محصولات روشنایی و لامپ های ال ای دی بر روی جعبه این محصولات و یا کاتالوگ های شرکت ها درج می شود. یکی از شاخصه های یک لامپ ال ای دی خوب و مناسب شار نوری است. شار نوری ویژگی مختص لامپ است و مانند دمای رنگ به کاربرد و محیط مورد استفاده لامپ ارتباطی ندارد.

یکی از خصوصیت های لامپ های ال ای که با افت ولتاژ جریان برق شار نوری آن ها کاهش نمی یابد و این مساله یکی از دلایل انتخاب لامپ های ال ای دی است.

شار نوری یک منبع روشنایی، وابسته به مقدار انرژی نورانی قابل مشاهد آن است. چراکه نور غیر مرئی از جمله ماوراء بنفش، مادون قرمز و سایر امواج رادیویی در این پارامتر در نظر گرفته نمی شوند. در حقیقت “لومن” انرژی قابل مشاهده توسط چشم انسان است.

نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که  شار نوری مربوط به کلیه جهات پرتوهای نوراست و کل نور منبع روشنایی یا لامپ ال ای دی را نشان می دهد در حالی که سایر پارامتر های نوری لامپ  ال ای دی به پرتاب نور در جهت مخصوصی اشاره می کنند.

دیگر مفاهیم و نکات کاربردی و مرتبط با روشنایی  و  لامپ ال ای دی را در وبلاگ میتره  بخوانید.

0 نظر

یک پاسخ بگذارید

XHTML: شما میتوانید از این برچسب ها استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>