مزایای نورپردازی بیمارستان با لامپ‌ LED (بخش دوم)

در بخش اول مطلب “لامپ LED در نورپردازی بیمارستانی” مزایای استفاده از لامپ led  را در نورپردازی بیمارستان ها بیان کردیم. در این مطلب نیز به بیان مزایای دیگر استفاده از این نوع لامپ ها پرداخته ایم.

 

CRI در لامپ‌های LED و عملکرد کارکنان

دیدن رنگ‌ها به همان شکل واقعی خود در محیط‌های درمانی بسیار مهم است. رندر ناصحیح رنگ پوست یا خون می‌تواند به تشخیص اشتباه یا دیده‌ نشدن نشانه‌های عفونت یا زخم منجر شود. شاخص نمود رنگ تضمین می‌کند که رنگ‌ها را بتوان به‌طور کامل تشخیص داد. CRI شامل روش آزمایشی متمایزی در مقایسه با نور رشته‌ای یا نور روز است. یک منبع نور با CRI‌ نزدیک به ۱۰۰، رنگ‌ها را بسیار مشابه به همان چیزی نشان می‌دهد که لامپ‌های رشته‌ای یا نور روز نشان می‌دهند. نورهای فلورسنت از رنجی مابین ۶۰s و کمتر برخوردارند و CRI لامپ‌های LED از رنجی مابین ۷۰ و ۹۸ برخوردار است. به عنوان نمونه لامپ‌های تولید شده در شرکت رادویرا با CRI‌ بالای ۸۰ در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌گیرد.

شاخص نمود رنگگراف طیفی زیر را می‌توان برای فهم مزایای منابع نوری با CRI بالا استفاده کرد. نورهایی که از CRI پایینی برخوردارند، رنگ‌های کمتری را نشان می‌دهند؛ در‌حالی‌که نورهایی با CRI بالا طیف بیشتری را نشان می‌دهند. توانایی یک منبع نوری برای نشان‌دادن رنگ‌های بیشتر، دقت آن در افشای رنگ‌های واقعی مردم و اشیا و محیط را بیشتر می‌کند.

شاخص نمود رنگFreemanWhite، یک شرکت طراحی که بیشتر در حوزه‌ی سلامت فعال است، گزارش می‌دهد: «لامپ‌هایی با CRI بالا باعث می‌شوند که رنگ‌دانه‌های پوستی بهتر دیده شوند». آن‌ها در ادامه می‌گویند: «داشتن لامپ‌هایی با CRI بالا به تشخیص بهتر، تشخیص صحیح، شناسایی واکنش‌ها، جلوگیری از عفونت‌های ثانویه و کم‌کردن ریسک تکرر عفونت منجر می‌شود». لامپ‌های LED با CRI بالا می‌توانند در جلوگیری از این اشتباه‌های پزشکی کمک شایانی کنند.

کنترل‌پذیری با استفاده از لامپ‌های LED 

بسیاری از نورهای LED قابلیت تنظیم‌شدن دارند و همین باعث می‌شود به گزینه‌های بسیار مناسبی برای نیازهای بیماران و محیط‌های بیمارستانی تبدیل شوند. نورهای Led با قابلیت تغییر رنگ RGB نیز در کنار محصولات LED با دماهای رنگی متفاوت موجود هستند. این نوع از نورها برای اتاق‌های اسکن CT یا MRI بسیار مفید هستند و فضای آرام‌بخشی را برای بیماران مهیا می‌کنند. همان‌طور‌که قبلاً اشاره شد، درجه ‌حرارت‌های رنگی از درجه‌ی کنترلی بر چگونگی عملکرد بدن ما برخوردارند. دکتر آنخالی ژوزف می‌نویسد: «با کنترل‌ سیستم ریتم روزانه، نو، هم طبیعی و هم تصنعی، بر بسیاری از خروجی‌های سلامت در میان بیماران و کارکنان حاضر در بیمارستان تأثیر می‌گذارد؛ مواردی همچون افسردگی، خواب، ریتم‌های نرمال روزانه‌ی بدن و همچنین طول مدت اسکان در بیمارستان».

طول عمر و دماهای در گردش

نورهای LED طوری طراحی شده‌اند که تقریبا ۲۴تا۴۲ برابر بیشتر از نورهای رشته‌ای و ۵ برابر بیشتر از نورهای فلورسنت (CFL) عمر کنند. در مراکز درمانی بزرگ یا بیمارستان‌ها، زمان بسیار حیاتی است. هر دقیقه از خاموشی یا سوخته‌شدن لامپ‌ها به‌معنی بهره‌وری کمتر و هزینه‌های مازاد حفظ و نگهداری است. برای مثال، لامپ‌های سوخته‌شده در اتاق‌های اسکن CT و MRI، برای آن مرکز درمانی، برای هر ساعت خاموشی، هزاران دلار هزینه دارد. هزینه‌ها تنها محدود به تعمیر و تغییر لامپ‌های سوخته و همچنین پرداخت پول دکترها و تکنسین‌ها برای وقت تلف‌شده‌شان نیست. بلکه خاموشی در این اتاق‌ها به‌معنی ازدست‌رفتن بهره‌وری و تأخیر در تشخیص بیمار نیز هست.

زمانی که برق یک بیمارستان قطع می‌شود، بسیاری موارد تحت‌تأثیر قرار می‌گیرند. جراحان و پرستان برای کار دقیق نیازمند به نور مناسب هستند. زمانی که برق‌ها قطع می‌شوند، درصد خطا افزایش می‌یابد و بیمار را در ریسک قرار می‌دهد و زمان با ارزشی از دست می‌رود. نورپردازی بیمارستانی LED نه‌تنها هزینه‌های حفظ و نگهداری و تعمیر را کاهش می‌دهد،  بلکه به‌طور چشمگیری هزینه‌های انرژی را نیز کم می‌کند.

یکی دیگر از مزایای استفاده از لامپ LED در بیمارستان، توزیع حداقلی گرماست. در اتاق‌های عملیاتی، بسیار مهم است که جراحان و پرستاران راحت و آسوده باشند. کارکردن زیر نورهای داغ باعث افزایش ریسک اشتباه در طول عمل می‌شود و می‌تواند بافت‌های خارجی بیمار را خشک کند.

با تمام تحقیقاتی که درباره‌ی نورپردازی بیمارستان و مزایای استفاده از لامپ‌های LED صورت گرفته است، دیدن اینکه چرا این لامپ‌ها بهترین گزینه برای مراکز درمانی هستند، کار ساده‌ای است. نه‌تنها این لامپ‌ها درجه‌حرارت‌های رنگی، شاخص‌های نمود رنگ و کنترل‌پذیری را به ما ارائه می‌کنند، بلکه در هزینه نیز مقرون‌به‌صرفه هستند. هر بیمارستانی تنها با تغییر لامپ‌هایش به LED می‌تواند به‌طور چشمگیری هم بر سلامت بیمار تأثیر بگذارد و هم موجب رضایت خاطر کارکنان و محیط پیرامون شود. استفاده از لامپ‌های LED میتره می‌تواند اولین گام برای بهره‌مندی از مزایای استفاده از لامپ LED باشد.

0 نظر

یک پاسخ بگذارید

XHTML: شما میتوانید از این برچسب ها استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>