بهبود کسب و کار با لامپ ال ای دی ( بخش اول )

چرا شناخت لامپ ال ای دی برای بهبود کسب و کار مهم است؟ برای کاهش هزینه‌های کسب‌وکار خود ممکن است از تجربه حسابداران بیشتر از مطالب آموزشی استفاده کنید. اما برخی از هزینه‌ها بسیار ساده‌تر از آن چیزی که فکر می‌کنیم قابل تعدیل و مدیریت هستند. مدیریت هزینه مصرف برق و روشنایی احتمالاً یکی از ردیف‌های هزینه‌ای ثابت مجموعه شماست.

روزانه ما در میتره با حجم زیادی از سوالات، درخواست‌ها و گزارش‌های حوزه روشنایی و لامپ‌های ال ای دی روبرو هستیم که همگی یک پیام را به ما منتقل می‌کنند: « انتخاب محصولات استاندارد روشنایی به ویژه لامپ‌های ال ای دی درمانی برای اصلاح آمار هولناک مصرف برق در ایران است »

شاید ندانید اما اگر تنها ۱۰ درصد صرفه‌جویی در برق داشته باشیم از محل صرفه‌جویی‌ها شش نیروگاه ۸۰۰ مگاواتی در سال راه‌اندازی می‌شود و چنانچه هر خانوار ایرانی ۱۰ درصد در مصرف برق خانگی صرفه‌جویی کند، دولت سالانه ۵۰۰ میلیون دلار بیشتر نفت و گاز صادر می‌کند.

این اعداد و ارقام در کنار مبالغ قابل توجه پرداختی بابت مصرف برق و استفاده از منابع روشنایی غیراستاندارد، همه‌ی ما را به سمت پیدا کردن راهی برای منابع روشنایی کاربردی و کاهش چشمگیر هزینه‌ها رهنمون می‌کند.

نورهای LED که برای نورهای مجعد خود معروف هستند، باعث شدند سازندگان آن‌ها در سال ۲۰۱۴ برنده‌ی جایزه‌ی نوبل فیزیک شوندLED ها برخلاف بسیاری از لامپ‌های فلورسنت، لامپ‌هایی «فوری» هستند و برای راه‌اندازی پرقدرتشان نیازی نیست که مدتی گرم شوند.

لامپ ال ای دی با مصرف بیش از ۹۰ درصد برقِ کمتر در مقایسه با لامپ‌های حبابی رشته‌ای سنتی، به‌شدت در کاهش هزینه‌های قبض برق مؤثرند. بسیاری از ما درحال حاضر از این لامپ‌ها در خانه‌هایمان استفاده می‌کنیم؛ اما پتانسیل استفاده از آن در کسب‌و‌کارها بسیار وسیع‌تر است که می‌توان گوشه‌ی چشمی هم به کاهش هزینه‌ها داشت.

لامپ‌های ال ای دی چگونه کار می‌کنند؟

برخلاف لامپ‌های حبابی رشته‌ای معمولی که نور را با عبور جریان از طریق فلز داخل خود منتشر می‌کنند، لامپ های ال ای دی الکترون‌ها را از طریق نوعی نیمه‌رسانا منتقل می‌کنند و به همین ترتیب از هیچ رشته‌سیمی برخوردار نیستند که فاسد شوند. همچنین به این معناست که این لامپ‌ها هیچ‌وقت داغ نمی‌شوند.

لامپ‌های ال ای دی می‌توانند نور را در رنگ‌های بسیاری تولید کنند و همچون لامپ‌های کم مصرف که بسیاری از شرکت‌ها را روشن می‌کنند، می‌توانند این کار را بدون تابش چندان زیادی انجام دهند. برخلاف لامپ‌های کم‌مصرف، می‌توان لامپ های LED را خاموش و روشن کرد، بدون اینکه نگران کم‌شدن طول عمر آن‌ها شد.

بازار لامپ‌های ال ای دی چگونه است؟

نورهای LED درحال حاضر در بسیاری از عرصه‌ها درحال غالب‌شدن بر نورهای سنتی است و معمولاً برای نورهای طیف ملایم در داخل ماشین‌ها و هواپیماها استفاده می‌شود.

لامپ‌های ال ای دی آن‌ قدر روشن هستند که بتوان از آن‌ها در چراغ‌قوه‌ها استفاده کرد و به اندازه‌ی کافی کوچک هستند تا بتوان از آن‌ها در صنعت لباس بهره برد. یک شرکت سازنده‌ی لباس‌های کاری به نام Visijax لباسی برای دوچرخه‌سواری با نشانگرهای سیکلی LED ساخته است و آن را در طراحی لباسی که دوچرخه‌سوار آن را می‌پوشد، ادغام کرده است.

لامپ های ال ای دی به‌خاطر نور سفید روشن و قابل اعتمادشان به‌طور گسترده‌ای در وسایل پزشکی به کار گرفته‌ شده‌اند LEDهای کوچک نیز درحال جایگزین‌شدن لامپ‌های به‌کاررفته در LCD HDTV در تلویزیون‌های باریک‌تر هستند.

در بازار جهانی، انتظار می‌رود که امسال بازار فروش به رقم تقریبی ۳۰٫۵میلیارد دلار یا حدود ۳۶درصد از ارزش کلی فروش بازار نور جهانی برسد. این رقم موفقیت چشمگیری برای یک نوآوری است که در سال ۱۹۹۷ به بازار معرفی شده است.

شرکت انرژی E.ON در میانه‌ی راه جایگزین‌کردن قسمت اعظم نورپردازی ساختمانش با LED است؛ در طرحی که تقریباً حدود ۱۷۸ تن تابش کربن به‌طور سالیانه در آن صرفه‌جویی می‌شود و اینکه این هزینه در هفت سال به‌طور کامل بازپرداخت می‌شود.

تنها در یک بخش، دادگاهNewstead، در سال ۲۰۱۲، این شرکت ۱۲۰۰ لامپ ال ای دی با عمر سه برابر سیستمی که از قبل داشتند نصب کرد و در حدود ۵۵درصد، مصرف انرژی آن کمتر شد. به‌طور کل، این طرح ۴۳۴هزارپوندی به‌طور سالیانه موجب صرفه‌جویی ۸۲هزارپوندی می‌شود و در میانه سال ۲۰۱۷ تمام هزینه‌های آن بازپرداخت شد.

0 نظر

یک پاسخ بگذارید

XHTML: شما میتوانید از این برچسب ها استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>