نور درخشان، لامپ‌ ال ای دی با شاخص تفکیک رنگ بالا (CRI)

نور درخشان با استفاده از لامپ‌های ال ای دی با شاخص تفکیک رنگ بالا (CRI)؛ تصور کنید که قرار است در فضایی با هاله‌ای از رنگ‌های مبهم و غیرواقعی زندگی کنید. قطعاً به‌دلیل تجربه‌ای که در تشخیص رنگ‌ها دارید، این فضا برایتان تحمل‌ناپذیر می‌شود.

اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید بسیاری از ما به‌دلیل استفاده از منابع روشنایی غیراستاندارد، بخش زیادی از زندگی را این‌گونه سپری می‌کنیم. ما در میتره بیشتر از آنکه بخواهیم لامپ‌های ال ای دی خود را تبلیغ کنیم، می‌کوشیم تا مصرف‌کنندگان را با استانداردهای حوزه‌ی روشنایی آشنا کنیم.

تولید‌کننده‌های بزرگ لامپ‌های ال اس دی اعتقاد دارند که کیفیت رنگ، مهم‌ترین مشخصه‌ی لامپ‌هاست. به این معنی که لامپ باید بتواند رنگ‌های قرمز، سبز و تمام سایه‌های دیگر را درست همان‌گونه که هستند، نشان دهد.

شاید در ابتدای استفاده از لامپ‌های کم‌مصرف این تلقی وجود داشت که تشخیص رنگ بسیار خوب عمل می‌کند؛ اما مصرف‌کنندگان پس از استفاده از لامپ‌های ال ای دی با سطح استاندارد خوب، عملکرد دیگری را تجربه کردند.

شاخص نمود رنگ Color Rendering Index  چیست؟

ظرفیت لامپ برای نمایش صحیح رنگ‌ها، به‌وسیله‌ی شاخص تفکیک رنگ اندازه‌گیری می‌شود. این عدد که معمولاً به‌عنوان CRI نامیده می‌شود، نمره‌ای از ۱۰۰ است که درواقع میانگین نمرات برای رنگ‌های مختلف است. به عبارت ساده، CRI با مقایسه‌ی منبع نور با یک منبع مرجع که همان نور خورشید است، تعیین می‌شود.

شاخص CRI بالا به‌معنی نمره‌ی بالایی برای کیفیت رنگ است. در صنعت روشنایی و برمبنای استانداردهای اروپا، عدد ۸۰ به‌عنوان شاخص نمود رنگ طبیعی، پذیرفته است.

طیف رنگ‌های مختلف نور در لامپ‌های ال ای دی

همه‌ی نورهای سفید شامل طیف کامل رنگ‌ها نیستند. به‌عنوان مثال، نور سفید ساخته‌شده توسط یک LED معمولی RGB، دارای شکاف‌های بزرگی در طیف است. رنگ‌هایی که در شکاف قرار می‌گیرند، به‌خوبی نشان داده نمی‌شوند. مطمئناً با چراغ‌های قرمز، سبز و آبی، نور در ظاهر سفید به‌نظر می‌رسد؛ اما بسیاری از رنگ‌ها را به‌صورت دقیق نشان نمی‌دهد؛ زیرا بخش زیادی از این طیف بسیار ضعیف هستند.

طیف زیر مربوط به نوری با CRI حدود ۲۵ است.

شاخص نمود رنگشاخص نمود رنگ در منابع نوری مختلف

منابع نوری مختلف با‌توجه‌به شاخص CRI، طیف‌های نوری متفاوتی دارند. در عکس‌های واقعی زیر، طیف نوری از LED های فلورسنت، استاندارد  و  LEDهای با شاخص نمود رنگ  بیش از ۹۰ را از فیلترهای نوری مشاهده می‌کنید. تفاوت در طیف‌ها درخور توجه است.

 

در لامپ‌های فلوئورسنت پیک‌های ناهمواری در سراسر طیف قابل مشاهده است.
 بسیاری از رنگ‌ها در طیف قابل مشاهده نیست.
در لامپ‌‌های استاندارد طیف رنگ قرمز کامل نیست.
رنگ فیروزه‌ای نیز در طیف دیده نمی‌شود.
 در لامپ‌های ال ای دی با شاخص نمود رنگ بالا تمام طیف به‌طور یکسان و طبیعی قابل مشاهده است.

لامپ ال ای دی

با‌توجه‌ به طیف‌های نشان‌داده‌شده، واضح است که با استفاده از لامپ‌های با CRI بالا مثل لامپ‌های میتره، می‌توان به کیفیت رنگ خوبی دست یافت و به بهترین نحو رنگ‌های مختلف در محیط را مشاهده کرد.

دیدن شاخص نمود رنگ در عمل

چند نمونه در زیر آمده است که به شما کمک می‌کند با مفهوم CRI آشنا شوید.

مشاهده می‌شود که در صحنه‌ای که نور با شاخص CRI 90 استفاده شده، تصویر بسیار واضح‌تر از زمانی است که نور با CRI 50 استفاده شده است. این تصویر به‌وضوح اهمیت استفاده از لامپ‌های با CRI بالا را نشان می‌دهد.

شاید در گذشته لامپ‌های با شاخص نمود رنگ بالا را فقط در گالری‌های هنری یا رستوران‌های شیک پیدا می‌کردید؛ اما امروزه مدل‌های مختلفی تولید شده‌اند و قیمت این نوع لامپ‌ها کاهش یافته و استفاده از آن‌ها گسترش یافته است.

درحال حاضر تولید لامپ‌های با شاخص تفکیک رنگ بالا در کشور ما افزایش یافته است و شرکت رادویرانور با تولید و عرضه‌ی لامپ‌های ال ای دی با شاخص نمود رنگ بالای ۸۰ جزء پیش‌گامان این حوزه است.

کاربردهای لامپ‌های ال ای دی با شاخص نمود رنگ بالا

هنگامی که نیاز دارید لامپ مناسبی برای خانه‌ی خود انتخاب کنید، CRI برای روشنایی نقش مهمی ایفا می‌کند. شما می‌خواهید رنگ‌ها همان‌گونه‌که هستند به‌نظر برسد. به‌طوری‌که رنگ‌های دکور و مبلمان شما به بهترین شکل دیده شود. حتی ممکن است شاخص تفکیک رنگ در هنگام مطالعه‌ی کتاب یا تماشای تلویزیون روی بینایی اثرگذار باشد.

همچنین نورهای با طیف کامل و CRI بالا در فروشگاه‌ها، مغازه‌ها، سوپرمارکت‌ها‌‌، موزه‌ها، گالری و نمایشگاه‌هایی که رنگ‌های قرمز برجسته دارند و شکل ظاهری روشنایی برایشان بسیار مهم است، می‌تواند به‌طور چشمگیری ظاهر اشیا را بهبود بخشد.

لامپ‌های LED با CRI بالا در زمینه‌هایی مانند بیمارستان‌ها و صنایع نساجی که تفاوت رنگ در عملکرد کاری بسیار مهم است نیز کاربرد دارند. لامپ‌های LED با CRI بالا برای مکان‌هایی که صرفه‌جویی در مصرف انرژی اهمیت دارد و کیفیت نور نیز باید حفظ شود، ایدئال هستند.

0 نظر

یک پاسخ بگذارید

XHTML: شما میتوانید از این برچسب ها استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>