اهمیت شناخت شاخص نمود رنگ در انتخاب لامپ ال ای دی

CRI یا شاخص نمود رنگ (Color Rendering Index) بیانگر امکان تشخیص رنگ حقیقی در موقعیت‌های مختلف است. چشم انسان با کمک نور خورشید رنگ‌های متفاوت اشیاء را تشخیص می‌دهد و این خاصیت نور طبیعی خورشید را شاخص نمود رنگ می‌نامیم. لامپ های ال ای نیز برای تشخیص کیفیت تولید با این شاخص سنجیده می شوند.

با لامپ ال ای دی رنگها را طبیعی ببینید

لامپ میتره

درحالیکه نور طبیعی خورشید، رنگ‌های طبیعی را بی‌هیچ تغییری به انسان نمایش می‌دهد، لامپ‌های غیراستاندارد امکان مشاهده رنگ‌های واقعی را فراهم نمی‌کنند. عدد شاخص نمود رنگ زیر نور خورشید ۱۰۰ است و در صنعت روشنایی و برمبنای استانداردهای اروپا، عدد ۸۰ را به عنوان شاخص نمود رنگ طبیعی مورد قبول می‌دانند. اما لامپ‌های غیراستاندارد با وجود ادعاهایی که در این مورد دارند، اغلب CRI کمتر از ۸۰ دارند و به همین دلیل نمی‌توان زیر نور آن‌ها رنگ‌ها را طبیعی دید. تمام لامپ های ای دی که مناسب ترین نوع لامپ به شمار می رود نیز دارای شاخص مناسب نیستند و نمونه های با کیفیت آن  دارای اعدادی بالاتر از ۸۰ هستند.

چرا لامپ ال ای دی میتره؟

لامپ ال ای دی میتره با دارا بودن شاخص نمود رنگ بیش از ۸۰ در دسته با کیفیت ترین لامپ های ال ای دی قرار می گیرد.

متاسفانه تولیدکنندگان لامپ ال ای دی در بسیاری موارد برای پایین نگه داشتن هزینه های تولید از کیفیت محصولات خود می کاهند  که این امر می تواند در فاکتورهایی همچون CRI  اثر بگذارد و باعث نا مناسب شدن نور لامپ ال ای دی شود. این امر می تواند باعث کاهش کارایی چشم در خانه یا محل کار شود که حس ناخوشایندی به حساب می آید.

شاخص نمود رنگ

1 نظر

یک پاسخ بگذارید

XHTML: شما میتوانید از این برچسب ها استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>