شناخت شاخص نمود رنگ

شاخص نمود رنگ  (Color Rendering Index) چیست؟ جواب ساده است. به زبان ساده یعنی اندازه گیری تاثیر نور بر نحوه دیده شدن یک جسم. شناخت شاخص نمود رنگ در انتخاب لامپ ال ای دی متاسب به شما کمک خواهد کرد. ضمن اینکه لامپ ال ای دی با شاخص نمود رنگ بالا در زیباسازی فضای منزل یا محل کار شما نیز تاثیر دارد.

شاخص نمود رنگ چیست؟

شاخص نمود رنگ  (Color Rendering Index) چیست؟ جواب ساده است. به زبان ساده یعنی اندازه گیری تاثیر نور بر نحوه دیده شدن یک جسم. شناخت شاخص نمود رنگ در انتخاب لامپ ال ای دی متاسب به شما کمک خواهد کرد. ضمن اینکه لامپ ال ای دی با شاخص نمود رنگ بالا در زیباسازی فضای منزل یا محل کار شما نیز تاثیر دارد.

شاخص نمود رنگ و روشنایی خانگی

نوع لامپ ال ای دی که در خانه استفاده می کنید، در ظاهر خانه شما و آنچه که از منزل یا اتاق خواب شما به چشم می آید تاثیر دارد. CRI  توانایی یک منبع نور را برای نشان دادن رنگ اجسام  است در مقایسه با یک منبع نور طبیعی مانند خورشید. نور خورشید در این طیف عدد ۱۰۰ را به خود اختصاص می دهد و عدد گذاری این شاخص نیز از ۱۰۰ به پایین است که هرچه عدد CRI  به ۱۰۰ نزدیک باشد بهتر است.

شاخص نمود رنگ چه کاربردی دارد؟

به زبان سادهCRI   نشان دهنده توانایی نور در نشان دادن رنگ واقعی اجسام است. بالا بودن این شاخص یعنی طبیعی تر بودن نور و در نتیجه آن نمایش رنگ واقعی اجسام. این ویژگی در بحث های روشنایی تبلیغاتی و یا نورپردازی خانگی بسیار مهم است. هم از دید زیباسازی و هم از دید سلامت نور و تاثیر آن بر چشم انسان.

شاخص نمود رنگ و لامپ ال ای دی

لامپ های ال ای دی به تازگی دارای محبوبیت زیادی شده اند. علت این محبوبیت مصرف پایین انرژی و تولید نور با کیفیت است. یکی از شاخص های تشخیص کیفیت نور همین شاخص نمود رنگ است. CRI   باید در لامپ های ال ای دی عددی بین ۸۰ تا ۹۰ باشد. لامپ ال ای دی میتره  با داشتن شاخص نمود رنگ بالتر از ۸۰ در وضعیت خوبی قرار از این حیث قرار دارد.

برخلاف نورهای فلورسنت ، نور لامپ های ال ای دی طبیعی تر است و برای محیط های داخلی مناسب تر است. برای منازل، انبارها، پارکینگ، ادارات ، کارگاه تولیدی  و بیمارستان ها لامپ ال ای دی انتخاب مناسبی است.

لامپ ال ای دی خانگی و CRI

هنگامی که صحبت از انتخاب لامپ ال ای دی خانگی می شود شاخص نمود رنگ اهمیت بیشتری پیدا می کند. زیرا همه تمایل دارند رنگ بندی وسایل منزلشان همانگونه که هست دیده شود طبیعی و زیبا. جدای از این مورد در هنگام مطالعه یا انجام کارهایی که دقت چشمی بالایی را طلب می کند مانند خیاطی، کیفیت نور می تواند باعث بهبود عملکرد چشم شود.

در واقع باید بگوییم که شاخص نمود رنگ با لامپ های ال ای دی شناخته شد. تولید کنندگان لامپ های ال ای دی ، نور لامپ های خود را نوری طبیعی معرفی می کردند و برای توضیح این مساله CRI  را به مصرف کنندگان معرفی می کردند. از دیگر ویژگی های یک لامپ می توان به توان خروجی، راندمان و دمای رنگ اشاره کرد که هر یک در پست های بعد توضیح داده خواهند شد.

حرف پایانی در مورد CRI

هنگامی که روشنایی مناسب برای خانه مطرح می شود موارد زیادی هست که باید به آن ها دقت کنید. طول عمر، کیفیت نور ، دمای رنگ و زاویه تابش همگی از ویژگی های مهم یک لامپ ال ای دی مناسب هستند. تنها تردید در مورد لامپ ال ای دی قیمت بالاتر آن نسبت به بقیه لامپ ها بوده که امروزه با تولید انبوه لامپ LED  دیگر مانند سابق نیست. هرچند مصرف پایین انرژی در طولانی  مدت آن قیمت بالا را نیز توجیه پذیر می کرد.

0 نظر

یک پاسخ بگذارید

XHTML: شما میتوانید از این برچسب ها استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>