مزایای نورپردازی بیمارستان با لامپ‌ LED (بخش اول)

لامپ LED در نورپردازی بیمارستانی. تا جایی که به‌خاطر داریم، بیمارستان‌ها و وسایل درمانی و سلامت از لامپ‌های رشته‌ای و فلورسنت برای روشنایی اتاق بیماران، دفاتر، راهروها، سرویس‌های بهداشتی و… استفاده می‌کردند.

این نورها به‌خاطر خروجی، هزینه و موجودبودنشان همیشه انتخاب اول بودند. ما در شرکت صنایع تولیدی رادویرانور بر این باوریم آنچه که مدیران بیمارستان‌ها از آن آگاهی ندارند این است که نورهای فلورسنت و رشته‌ای قابل اتکا نیستند و تأثیرات زیادی بر سلامت بیماران می‌گذارند. در بحث نورپردازی بیمارستان، لامپ‌های LED بنا به دلایل بسیاری بهترین جایگزین هستند.

لامپ led، درجه‌‌حرارت رنگی و ریتم قلبی

نورهای LED در طیف‌های متعددی از رنگ سفید دردسترس هستند. این طیف‌ها را به‌عنوان درجه‌ی حرارت‌های رنگی همسان، لامپ (CCT/ Correlated color temperature) می‌نامیم. CCT با کلوین اندازه‌گیری می‌شود که شبیه به درجه‌های سلسیوس است.

درجه‌حرارت‌های متفاوت در مقیاس کلوین نشانگر رنگ‌های متفاوتی است. برای مثال، نور ۲۰۰۰K-3500K را که بیشتر نارنجی/زرد می‌نامند، اولترا گرم یا سفید گرم می‌نامند و اگر درجه‌ی حرارت به کلوین افزایش یابد، رنگ آن بیشتر به طیف سفید کاغذی گرایش پیدا می‌کند که آن را طبیعی یا سفید خنثی می‌نامند (۳۵۰۰K-5000K). سرانجام اینکه طیف دیگری به نام سفیدآبی وجود دارد که آن را سفید خنک می‌نامند (۵۱۰۰K-20000K).

در طول روز، نور از رنگ سفید گرم در طلوع، به سفید طبیعی و سپس به سفید خنک در بعد از ظهر تغییر حالت می‌دهد و در آخر به سفید طبیعی و در غروب به سفید اولترا گرم درمی‌آید. بدن ما به این چرخه‌ی نوری عادت کرده است.

نورهای تصنعی که از چرخه‌ی نور طبیعی پیروی نمی‌کنند، باعث بی‌نظمی در ریتم بدن ما می‌شوند. مؤسسه‌ی ملی علوم پزشکی اعلام می‌کند که «ریتم بدن به تغییرات فیزیکی و ذهنی و رفتاری‌ای گفته می‌شود که یک چرخه‌ی ۲۴ساعته را دنبال می‌کنند و در محیط یک ارگان، به نور و تاریکی واکنش نشان می‌دهند.»

طبق گفته‌ی سایت healthybuildingscience: «انواع مختلف نور موجب بروز تأثیرات فیزیولوژیکی متفاوتی می‌شود. نور آبی/سفید که معمولاً یک نور میان‌روزی است، ملاتونین را سرکوب می‌کند و سروتونین را افزایش می‌دهد. این نور برای فعالیت بسیار مناسب است. برعکس آن، نور نارنجی/قرمز ملاتونین را در بدن افزایش می‌دهد تا فرد آماده‌‌ی خواب شود. اگر همه‌چیز در توازن باشد، بدن دوپامین، سروتونین، کورتیزول و ملاتونین را در حجم‌های مناسبی، در زمان مناسبی از روز منتشر می‌کند». محققان متعددی دریافته‌اند زمان‌هایی که ریتم روزانه به‌هم می‌خورد، مواردی همچون اختلال در خواب و بیماری اتفاق می‌افتد.

در بیمارستان و مراکز درمانی، بسیار مهم است که بیماران و کارکنان به نور سفید خنک دسترسی داشته باشند که نوری شبیه به نور روز است. دکتر آنخالی ژوزف، مدیر تحقیقات مرکز سلامت، می‌نویسد: «تحقیقات متعددی بر اهمیت نور در کاهش افسردگی، کاهش خستگی، بهبود هشیاری، توازن ریتم روزانه و درمان شرایطی همچون زردی یا یرقان (Hyperbilirubinemia) در میان نوزادان صحه گذاشته‌اند. به‌علاوه، حضور پنجره در فضای کار یا دسترسی به نور روز، با رضایت در محیط کاری ارتباط مستقیم دارد.» پنجره‌ها بهترین راه برای دسترسی به نور روز هستند؛ اما نورهای سفید خنک LED در کنار درجه‌ حرارت‌های رنگی مناسب، در زمان مناسب می‌توانند همان تأثیر را بر بدن بگذارند.

درجه حرارت‌های رنگی گرم‌تر به انتشار ملاتونین منجر شده که به خواب‌آلودگی منجر می‌شوند. این نور برای ساعات خواب بسیار مناسب است؛ اما برای آن‌هایی که می‌بایست بیدار بمانند، می‌تواند مشکل‌ساز باشد؛ افرادی همچون پزشکان و پرستاران شیفت شب. با معرفی نور سفید خنک و طبیعی برای راهروها، اتاق‌های عمل و ایستگاه‌های پرستاری، کارکنان بیمارستان، به‌خصوص آن‌ها که در شیف شب کار می‌کنند، احساس هشیاری و انرژی بیشتری خواهند کرد.

لامپ‌ LED و بدنی سالم

نورهای فلورسنت شامل جیوه هستند که درصورت شکست لامپ، در فضا منتشر می‌شوند. جیوه سمی است و درصورت جذب از طریق پوست یا استنشاق می‌تواند بسیار مضر باشد. برای کاهش ریسک این ضرر، EPA فهرستی از رویکردهای پاک‌سازی بعد از انتشار آن را منتشر کرده است؛ مواردی همچون اینکه همه‌ی افراد باید سریع محل را ترک کنند، درها و پنجره ها باز شوند، سیستم‌های تهویه و گرمایی را خاموش کنند و دیگر راه‌حل‌های مناسب.

لامپ‌های رشته‌ای و فلورسنت نیز دوز کمی از اشعه‌ی UV را منتشر می‌کنند که نه‌تنها بر وسایل پزشکی تأثیر می‌گذارد، بلکه برای پوست و چشم‌ها نیز مضر است. طبق مطالعه‌ای منتشرشده درPubMed Central (PMC)در مؤسسه‌ی ملی سلامت و داروی آمریکا: «قرارگرفتن در معرض دوز پایین اما مداوم UV، به آسیب پوستی منجر می‌شود». مقاله‌ای منتشرشده درCBSLA.COM نتایج مطالعه‌ی دیگری را منتشر می‌کند که حاوی مشاهده‌های مشابهی است: «قرارگرفتن در معرض لامپ‌های رشته‌ای به پیری زودرس و سرطان منجر می‌شود».

قرارگرفتن در معرض UV به‌طور مداوم برای چشم نیز مضر است. مطالعه‌ای منتشرشده در PMC درباره‌ی نورپردازی فلورسنت و وضعیت سلامت چشم می‌گوید: «نورهای فلورسنت می‌توانند به افزایش بیماری‌های مرتبط با UV منجر شوند و این بیماری‌ها را تا ۱۲درصد افزایش می‌دهند. طبق محاسبات انجام‌شده توسط ما، این عامل به ۳هزار مورد بیماری آب مروارید (cataracts) و ۷۵۰۰ بیماری ناخنک چشم(pterygia) به‌طور سالیانه در استرالیا منجر می‌شود.» احتمال آسیب چشمی و پوستی، ازجمله فاکتورهای مهم برای وسایلی هستند که هدفشان درمان است.

لامپ‌های LED حاوی جیوه نیستند و مگر در مواردی که به‌طور اختصاصی برای مصارف UV ساخته شده باشند، مقدار بسیار پایین ریسک داشته یا هیچ ریسکی برای بدن ندارند. این فاکتورها به‌تنهایی آن‌ها را به گزینه‌ی مناسبی برای مراکز درمانی و سلامتی تبدیل می‌کند. نیاز به اشاره نیست که برخلاف نورهای فلورسنت، لامپ‌های LED قطعی و حالت چشمک‌زن ندارند. نوسانات رنگی و چشمک‌زدن لامپ به تأثیرات منفی همچون سردرد و گیجی منجر می‌شود. درصورت استفاده از این لامپ‌ها در بیمارستان‌ها، لامپ‌های LED می‌توانند به ارتقای سلامت عمومی و حذف احتمال اضافه‌شدن ریسک‌های بیشتر ایجاد‌شده توسط لامپ‌های رشته‌ای و فلورسنت منجر شوند.

لامپ led

0 نظر

یک پاسخ بگذارید

XHTML: شما میتوانید از این برچسب ها استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>