خرید لامپ آفتابی یا مهتابی، کدام را انتخاب کنیم؟

شاید برای خیلی‌ها این سوال پیش آمده باشد که کدام موقع خرید لامپ ال ای دی ( لامپ LED ) کدام رنگ را برای لامپ‌ها و پروژکتورهای خود انتخاب کنیم، نور سفید یا زرد؟ مهتابی یا آفتابی؟ هر کدام از لامپ ها در کجا باید استفاده شود، برای پاسخ این سوالات با این مطلب از وبلاگ میتره همراه باشید.

رنگ نور یک لامپ ال ای دی ( چراغ ال ای دی ) با معیاری به اسم دمای رنگ بر حسب کلوین توصیف می‌شود. دمای رنگ برای مشخص کردن رنگ منبع نور از طریق مقایسه آن با رنگ یک جسم سیاه تشعشع ‌کننده استاندارد به کار می‌رود. جسم سیاه، چیزی شبیه پلاتین است که هیچ نوری منعکس نمی‌کند و کل نوری که به آن تابیده می‌شود را جذب می‌کند.

هر چه عدد دمای رنگ بالاتر باشد، رنگ نور بیشتر به محدوده رنگ‌های سفید و سرد نزدیک است و هر چه این عدد کوچک‌تر باشد رنگ نور به محدوده رنگ‌های گرم نزدیک‌تر است. براین اساس دمای رنگ بیشتر از ۴۰۰۰ کلوین به عنوان نور سرد و دمای رنگ پایین‌تر از ۳۰۰۰ کلوین به عنوان نور گرم در نظر گرفته می‌شود.

خرید لامپ led

در طبقه بندی نور لامپ ها از جمله انواع لامپ ال ای دی، براساس استانداردها، سه گروه تقسیم‌بندی در نظر گرفته می شود.

لامپ آفتابی یا سفید گرم (White Warm – ww)

نور لامپ‌ led با دمای رنگ کمتر از ۳۳۰۰ کلوین باعث می‌شود که در محیط احساس گرم بودن و آرامش ایجاد شود. رنگ نور این لامپ‌ها مشابه لامپ‌های التهابی است. این لامپ‌ها برای محیط‌هایی که قرار است فرد در آن به استراحت بپردازد یا در آن احساس آرامش داشته باشد مانند هتل‌ها، بیمارستان‌ها، اتاق خواب و نشیمن منازل، مهد کودک‌ها و سالن‌های کنفرانس مناسب است.

لامپ سفید خنثی یا سفید سرد (White Neutral wn) 

نور لامپ‌های led با دمای رنگ ۳۳۰۰ تا ۵۰۰۰ کلوین رنگ نوری بین آفتابی و مهتابی است. این لامپ‌ها برای محیط‌های کاری مانند کارگاه‌ها، دفاتر اداری، نمایشگاه‌ها، سالن‌های ورزشی، سالن انتظار، بانک‌ها، مراکز آموزشی و نیز آشپزخانه منازل ایده‌آل هستند.

لامپ مهتابی یا نور روز (White Daylight wd)

این لامپ‌های ال ای دی با تولید نوری با دمای رنگ بالاتر از ۵۰۰۰ کلوین بسیار مناسب برای تامین روشنایی اماکنی هستند که به روشنایی زیاد نیاز دارند. مکان هایی مانند فروشگاه‌ها، سوپر‌مارکت‌ها، صنایع تولیدی، کارخانه‌ها و … می‌توانند از این لامپ‌ها استفاده کنند.

برای هر مکانی چه نوع لامپ ال ای دی بخریم؟

نورهای طبیعی و سرد مانند نور مهتابی یا همان نور سفید، مانند نور آفتاب ساعات میان روز است و حس انرژی و شادابی را تداعی می‌کند و به همین دلیل استفاده از این نور برای محیط‌های کارگاهی و کاری مانند لامپ ال ای دی برای مغازه یا فروشگاه بیشتر استفاده می‌شود. از طرفی استفاده از نور سفید و مهتابی در دکوراسیون اتاق خواب، باعث اختلال در خواب و خستگی چشم می‌شود. همچنین برای مطالعه و کارهای چشمی نزدیک باید از نور زرد استفاده کرد.

در فضای دکوراسیون نشیمن و پذیرایی بهتر است از ترکیب نور لامپ ال ای دی سفید و لامپ ال ای دی زرد استفاده شود، چرا که فعالیت‌های مختلفی بر حسب زمان در این فضا صورت می‌گیرد. در دکوراسیون آشپزخانه نیز استفاده از ترکیب نور سفید و زرد پیشنهاد می‌شود تا به تعادل رنگی رسیده، رنگ وعده‌های غذایی به درستی مشاهده شوند و به دلیل تنوع فعالیت‌ها چشم دچار خستگی و آسیب نشود.

همچنین در فضای سرویس بهداشتی اغلب از رنگ سفید استفاده می‌شود و نور سفید بر سردی فضا می‌افزاید. در این فضاها هم بهتر است ترکیبی از نور سفید و زرد به کار برده شود. به طور کلی در بهترین حالت گفته می‌شود که از ترکیب نور زرد و سفید در فضای داخلی منزل استفاده شود.

خرید لامپ ال ای دی براساس عدد دمای رنگ

تفاوت لامپ آفتابی و مهتابی فقط در رنگ ظاهری نیست. هر کدام از این لامپ‌ها، ویژگی‌های جالبی دارند. تاثیر نورهای مختلف بر سلامتی افراد خانه، بزرگ یا کوچک به نظر رسیدن فضا و چگونه دیده شدن رنگ وسایل و لباس‌ها جالب است.

لازم به ذکر است برای لامپ‌های ال ای دی خانگی ۳ رنگ اصلی داریم و هر تولید کننده ای برای این رنگ‌ها نام خاصی گذاشته است. در هنگام خرید لامپ ال ای دی برای اینکه با نام‌های مختلفی چون نورِروز، نور طبیعی، سفید یخی، آفتابی، سفید گرم، سفید سرد و … سردرگم نشوید، به عدد دمای رنگ لامپ توجه کنید. اگر این عدد در محدوده ۳۰۰۰K  بود، رنگ نور به آفتابی شبیه است. اگر عدد دمای رنگ لامپ به ۶۰۰۰K  نزدیک بود، رنگ نور آن به سفید نزدیک است. همچنین اعداد میانی، به رنگ‌های بین آفتابی و سفید نزدیک است.

همچنین پیشنهاد میکنیم مطلب راهنمای خرید لامپ ال ای دی را مطالعه نمایید.

0 نظر

یک پاسخ بگذارید

XHTML: شما میتوانید از این برچسب ها استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>