تفاوت لامپ ال ای دی با لامپ‌های کم مصرف

تفاوت لامپ ال ای دی ( لامپ LED ) با لامپ کم مصرف چیست؟ این دو نوع لامپ چه ویژگی‌هایی دارند و کاربردهایشان چیست؟ آیا باید اقدام به خرید لامپ ال ای دی نماییم و یا خرید لامپ کم مصرف ؟

برای پاسخ به سوال های مطرح شده در مورد تفاوت لامپ ال ای دی با لامپ کم مصرف ابتدا باید به بررسی ویژگی های هر کدام پرداخت و با مقایسه این ویژگی ها بتوان تفاوت های آن ها را تعیین کرد. تا با آگاهی و اطلاعات کامل از هر کدام، در مورد خرید لامپ ال ای دی ( خرید لامپ LED ) و یا خرید لامپ کم مصرف بهترین تصمیم را گرفت. پس در ادامه با این مطلب از وبلاگ میتره همراه باشید.

خرید لامپ ال ای دی

لامپ ال‌ ای‌ دی

لامپ ال‌ای‌دی ( لامپ ال ئی دی یا لامپ LED ) نوعی از لامپ‌های حالت جامد است که برای روشنایی از دیود نورافشان، بهره می برد. این لامپ‌ها در گذشته معمولا به عنوان یک چراغ قرمز رنگ در درون دستگاه‌های الکترونیکی استفاده می شدند. با توجه به مصرف برق کم لامپ ال ای دی نسبت به سایر لامپ‌ها، عمر بسیار بالا و فناوری جدید ساخت توانسته‌اند جای خود را در صنعت روشنایی در دنیا باز کنند.

لامپ کم‌ مصرف

لامپ کم‌مصرف یا لامپ فلورسنت فشرده یک نوع لامپ از گروه لامپ‌های فلورسنت است. لامپ‌های کم مصرف برای جایگزین شدن با لامپ‌ رشته‌ای که پرمصرف هستند طراحی شده‌اند، و سرپیچ آنها مانند لامپ‌های معمولی است. در مقایسه با لامپ‌های معمولی، این لامپ‌ها تقریباً همان نور را تولید می‌کنند اما مصرف برق کمتر و عمر طولانی تری دارند، اگرچه قیمتشان بالاتر است. در آمریکا، یک لامپ کم مصرف در مقایسه با یک لامپ معمولی و در طول عمر لامپ، بیش از ۳۰ دلار در هزینه برق صرفه جویی می‌کند و تا ۲۰۰۰ برابر در تولید گازهای گلخانه‌ای صرفه جویی می‌کند.

تفاوت لامپ LED و لامپ کم مصرف

لامپ‌های ال‌ ای‌ دی معمولاً نسبت به لامپ‌های کم مصرف، میزان مصرف برق کمتری دارند. البته این حالت همیشگی نیست و بسیار بستگی به المان‌های به کار رفته در هر دو نوع لامپ دارد. فقط در زمانی می‌توان گفت که یک لامپ ۱۰ وات LED نور بیشتری از یک لامپ ۱۰ وات کم مصرف دارد که المان‌های تشکیل دهنده هر دو لامپ از یک سطح کیفیت برخوردار باشند.

همچنین این وضعیت در مورد مقایسه عمر لامپ‌ها نیز صادق است؛ به صورت اسمی، لامپ LED در حدود ۵۰۰۰۰ ساعت طول عمر مفید دارد در صورتی که لامپ کم مصرف دارای ۸۰۰۰ ساعت طول عمر مفید است. اما در عمل مشاهده می‌شود که این ارقام تا حدودی با ارقام واقعی متفاوت است.

نکته دیگر ساختار داخل تیوب لامپ‌های کم مصرف است. زیر سطح ساطع‌کننده نور درون لامپ کم مصرف، مقداری جیوه دارد که بسیار سمی است. در صورت شکستن تیوب لامپ کم مصرف این ماده در محیط پخش شده و می‌تواند باعث مسمومیت گردد. اما این فقط زمانی اتفاق می افتد که این تیوب بشکند، در غیر این صورت استفاده از این لامپ خطری ندارد.

نکته حائز اهمیت دیگر دور انداختن لامپ کم مصرف است. بیشتر مصرف‌کنندگان این لامپ پس از سوختن یا از کار افتادن آن، آن را به همراه سایر زباله‌ها به درون سطل‌های معمولی زباله می‌اندازند. لامپ کم مصرف به محیط زیست آسیب می‌رساند زیرا در هنگام انتقال یا تجمیع زباله‌ها به احتمال زیاد تیوب این لامپ می‌شکند و جیوه داخل آن به محیط بیرون نشت می‌کند و باعث آلودگی محیطی می‌گردد.

0 نظر

یک پاسخ بگذارید

XHTML: شما میتوانید از این برچسب ها استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>