تفاوت قیمت لامپ ال ای دی برندهای مختلف

اگر قصد خرید لامپ ال ای دی  برای کاهش هزینه برق تان را داشته باشید، حتما متوجه شده اید که قیمت لامپ ال ای دی متفاوت است و تصمیم گیری در این مورد خرید لامپ LED مناسب دشوار است. برای اطلاع از دلیل تفاوت قیمت لامپ ال ای دی برندهای مختلف با این مطلب از وبلاگ میتره همراه باشید.

فاکتورها و دلایل مختلفی می‌تواند باعث تغییر و کاهش قیمت لامپ ال ای دی شود. از جمله عوامل تاثیرگذار در قیمت لامپ ال ای دی می توان به فلیکر یا نوسان روشنایی و توان راکتیو اشاره کرد.

فلیکر یا نوسان روشنایی

فرکانس شبکه برق کشور ۵۰ هرتز می باشد. این نوسان طبیعی برق متناوب باعث خاموش و روشن شدن بسیار سریع برخی منابع نور مانند لامپ های مهتابی می گردد. به این پدیده فلیکر یا فلیکرینگ لامپ ال ای دی می‌گویند. لازم به ذکر است که فلیکر با چشم غیر مسلح غیر قابل تشخیص می باشد. ولی در صورتی که مثلا با دوربین موبایل خود از نزدیک به لامپ نگاه کنیم این پدیده قابل مشاهده است.

حال اگر در تولید، درایور لامپ ال ای دی مناسب نباشد و یا از ترانس استفاده شود که برق را به صورت کاملا DC شده ارائه ندهد، این پدیده بسیار شدید تر از لامپ های مهتابی مشاهده می گردد. از عوارض فلیکرینگ می توان به سردرد های مزمن، فشار و ناراحتی چشم اشاره کرد که از زمان رواج لامپ های فلورسنت باره توسط مصرف کنندگان مطرح شده است. همچنین اینگونه لامپ ها به هیچ عنوان مناسب کارهایی مانند مطالعه نمی باشند.

اگر در تولید لامپ ال ای دی از تجهیزات مناسب استفاده شود میزان فلیکر به صفر می رسد و این مورد یکی از دلایل برتری لامپ ال ای دی در مقابل لامپ های کم مصرف می باشد.

توان راکتیو

توان راکتیو توانی می باشد که باعث روشنایی در لامپ نمی گردد و در اثر عناصر خازنی و یا سلفی به وجود می آید. همچنین نسبت توان حقیقی به توان ظاهری را ضریب توان گویند. هر چه ضریب توان به عدد یک نزدیک تر باشد لامپ از بازده بالاتری برخوردار است.

متاسفانه دیده شده در لامپ ال ای دی ارزان قیمت ضریب توان حتی  به ۰٫۵ هم میرسد. اینگونه لامپ ها مثلا اگر به اسم ۹ وات تولید گردند در واقع مصرف بسیار بیشتری دارند و هدف ما از جایگزینی لامپ ال ای دی را در جهت کاهش مصرف برق کاملا زیر سوال می برند.

هیت سینک و چیپ ال ای دی

کیفیت هیت سینک و چیپ ال ای دی و درایور عواملی مشترک بین لامپ ال ای دی بوده که باعث کاهش قیمت لامپ ال ای دی می گردد و استفاده از هیت سینک و چیپ ال ای دی و درایور با کیفیت، باعث افزایش قیمت لامپ و البته کیفیت آن می شود.

به غیر از عوامل ذکرد  شده که باعث ایجاد تفاوت قیمت لامپ ال ای دی برندهای مختلف. می شود عواملی دیگری نیز مانند جنس بدنه لامپ LED و … هم می تواند تاثیرگذار باشد که در این مطلب از مجله میتره سعی شد به مهترین عوال پرداخته شود.

در پایان باید گفت در هنگام خرید لامپ LED علاوه بر قیمت لامپ LED باید با کیفیت آن نیز توجه کرد. زیرا در صورتی که لامپ ال ای دی مناسب و با کیفیت تهیه نگردد، عملا تغییری در هزینه های ما نسبت به لامپ های کم مصرف ایجاد نمی گردد.

0 نظر

یک پاسخ بگذارید

XHTML: شما میتوانید از این برچسب ها استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>